28.07.2020 г. Имотен регистър
От 27 юли (понеделник) Имотният и Търговският регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ТРРЮЛНЦ) вече са достъпни на общ портал, на адрес https://portal.registryagency.bg. От 27 юли, при опит да се достъпят www.brra.bg или www.icadastre.bg страниците автоматично прехвърлят потребителите на новия, единен портал. За ползване на пълната функционалност на двата регистъра е необходимо да се създаде потребителски профил и към него да се присъедини средство за идентификация – електронен подпис, ПИК на НАП или сертификат от Агенцията по вписванията. Първоначалната идентификация гарантира повишено ниво на сигурност и защита на личните данни, съгласно европейската регламентация.
На 09 юни единният портал беше презентиран с възможност за регистрация на профили, присъединяване на средство за идентификация и тестово подписване. Статистиката показва, че в периода от 09 юни до 27 юли са създадени едва 5000 профила. В първия ден от пускането на новия портал са се регистрирали над 7000 потребителя, като до момента общият им брой надхвърля 12 000. Всички услуги и справки на двата регистъра вече са достъпни на https://portal.registryagency.bg. Само на 27 юли (понеделник) през единния портал са подадени около 2500 заявления за услуги и справки в ТРРЮЛНЦ и Имотния регистър.
Агенцията по вписванията е предоставила възможност на ползвателите да получат отговори на въпроси, свързани с регистрацията, използването и достъпа до единния портал както на телефон: 070012107, така и на електронен адрес: support@registryagency.bg
Към момента по-голямата част от запитванията са свързани с локални технически настройки при тестово подписване.
Най-често задаваните въпросите са относно Имотния регистър, като могат да бъдат обединени в 2 основни групи:
1. Какво е необходимо за получаване на специален достъп?
2. Как да се присъедини профил/прехвърлят суми от налична сметка в профил в www.icadastre.bg към профил в новия портал?
Регистрация на потребителски профил със специален достъп в единния портал е възможна само за лица, на които е позволен такъв достъп със закон. Такива са представители на държавни органи, органи на местното самоуправление и местната администрация и на лица, осъществяващи публични функции. При подаване на заявление за регистрация на потребител със специален достъп е необходимо да бъде приложена заповед от ръководител на съответната институция, доказващ представителността на съответното лице и/или законовото основание за специален достъп.
За присъединяване на профил и прехвърляне на суми от профили от www.icadastre.bg в новия портал е необходимо след регистрация в новия профил да се избере функцията „Обединяване на потребителски профил“. Системата изисква да се въведат потребителско име и парола на профила от www.icadastre.bg. След изпращане на заявката за обединение и получаване на потвърждение от Агенция по вписванията, в новия профил автоматично се прехвърлят както наличните суми, така и архив на извършените до момента справки.
Всички справки в Имотния регистър, за които се дължи държавна такса могат да бъдат използвани само след като е направен потребителски профил и е присъединено средство за идентификация. Безплатните справки както в Имотния, така и в ТРРЮЛНЦ могат да се използват без да се изисква автентификация. Изключение прави само достъпа до сканираните документи, съдържащи се в делата на търговците/ЮЛНЦ, за който е необходим електронен подпис, ПИК на НАП или сертификат от Агенция по вписванията, както беше и до момента.
На 09 юни единният портал беше презентиран с възможност за регистрация на профили, присъединяване на средство за идентификация и тестово подписване. Статистиката показва, че в периода от 09 юни до 27 юли са създадени едва 5000 профила. В първия ден от пускането на новия портал са се регистрирали над 7000 потребителя, като до момента общият им брой надхвърля 12 000. Всички услуги и справки на двата регистъра вече са достъпни на https://portal.registryagency.bg. Само на 27 юли (понеделник) през единния портал са подадени около 2500 заявления за услуги и справки в ТРРЮЛНЦ и Имотния регистър.
Агенцията по вписванията е предоставила възможност на ползвателите да получат отговори на въпроси, свързани с регистрацията, използването и достъпа до единния портал както на телефон: 070012107, така и на електронен адрес: support@registryagency.bg
Към момента по-голямата част от запитванията са свързани с локални технически настройки при тестово подписване.
Най-често задаваните въпросите са относно Имотния регистър, като могат да бъдат обединени в 2 основни групи:
1. Какво е необходимо за получаване на специален достъп?
2. Как да се присъедини профил/прехвърлят суми от налична сметка в профил в www.icadastre.bg към профил в новия портал?
Регистрация на потребителски профил със специален достъп в единния портал е възможна само за лица, на които е позволен такъв достъп със закон. Такива са представители на държавни органи, органи на местното самоуправление и местната администрация и на лица, осъществяващи публични функции. При подаване на заявление за регистрация на потребител със специален достъп е необходимо да бъде приложена заповед от ръководител на съответната институция, доказващ представителността на съответното лице и/или законовото основание за специален достъп.
За присъединяване на профил и прехвърляне на суми от профили от www.icadastre.bg в новия портал е необходимо след регистрация в новия профил да се избере функцията „Обединяване на потребителски профил“. Системата изисква да се въведат потребителско име и парола на профила от www.icadastre.bg. След изпращане на заявката за обединение и получаване на потвърждение от Агенция по вписванията, в новия профил автоматично се прехвърлят както наличните суми, така и архив на извършените до момента справки.
Всички справки в Имотния регистър, за които се дължи държавна такса могат да бъдат използвани само след като е направен потребителски профил и е присъединено средство за идентификация. Безплатните справки както в Имотния, така и в ТРРЮЛНЦ могат да се използват без да се изисква автентификация. Изключение прави само достъпа до сканираните документи, съдържащи се в делата на търговците/ЮЛНЦ, за който е необходим електронен подпис, ПИК на НАП или сертификат от Агенция по вписванията, както беше и до момента.