Предоставяни услуги в ИР › Издаване на удостоверения по Закона за кадастъра и имотния регистър и Правилника за вписванията › Издаване на удостоверение за имот от Имотен регистър за определен период

 

 

Секция „Период от време за издаване на удостоверение“


 

Посочете началната и крайна дата на периода, за който да се отнася заявеното удостоверение (Фигура 15). При изготвяне на удостоверението ще бъдат включени само вписванията, отбелязванията и заличаванията, направени в указания период, свързано с конкретния имот. Периодът на справка не трябва да надвишава 100 години. В случай че не посочите крайна дата на периода, за такава ще бъде приета датата на подаване на заявлението.

Независимо от посочения период, можете да заявите в удостоверението да бъдат включени и данни от очаквано вписване на акт в службата по вписванията (СВ, в която се издава удостоверението), който има връзка с имота, за който се иска удостоверение. Необходимо е в поле “Очаква вписване от дата“ да попълните датата на входиране на заявлението за вписване на акта в СВ, с което указвате при изготвяне на удостоверението да се изчака приключване на обработката по всички подадени заявления за вписване за посочената дата. Въведената дата не трябва да е по-голяма от текущата дата.

Фигура 15  Секция „Период от време за издаване на удостоверение“

След попълване на данните в полетата за всяка от секциите, системата предоставя възможност да подпишете подаваното заявление и приложените към него документи, като изберете бутон Премини към подписване. При непопълнени задължителни полета този бутон не се визуализира и системата не позволява да подпишете заявлението. След успешно подписване на заявлението, порталът Ви информира за издадения номер, с който заявлението е прието в системата, за дължимата такса за услугата и срока за нейното плащане. Таксата трябва да заплатите през портала в посочения в срок. В противен случай услугата се прекратява служебно. Изберете бутон Премини към плащане и извършете плащането по един от допустимите за услугата начини. Задължението по услугата можете да платите и чрез функционалността „Задължения“, която е достъпна през потребителския Ви профил.

След заплащане на услугата, информационната система на имотния регистър автоматично регистрира заявлението за издаване на удостоверение за имот за определен период в регистъра за удостоверения на службата по вписванията по местонахождение на имота (статусът на заявлението в системата е „Регистриран“).

Съдия по вписванията се произнася по регистрираното заявление с резолюция за издаване на удостоверението, отказ за предоставяне на услугата или установени нередовности в заявлението, които следва да бъдат отстранени.

При промяна в статуса на заявлението, системата изпраща уведомление на посочения в заявлението електронен адрес. Можете да следите статуса на предоставяне на услугата през дейност „Моите заявления“ от потребителския Ви профил в портала.

При поставяне на заявлението в статус „Без движение“, информационната система на имотния регистър Ви уведомява (на посочения в заявлението електронен адрес) за постановената от съдията по вписванията резолюция за открити неточности в данните на заявлението и/или липса на приложени документи. За да отстраните указаните нередовности, трябва да подадете коригиращо заявление през портала. Необходимо е да се автентикирате в портала с потребителско име и парола, КЕП или сертификат, издаден от АВ или ПИК на НАП (в случай че е конфигуриран достъп с ПИК на НАП), и да изпълните справка „Заявления в статус Без движение, за които се чака корекция“).

Резултат от предоставяне на услугата

Издаденото удостоверение за вписванията, отбелязванията и заличаванията, направени през посочения от Вас период от време, свързано с конкретния имот, можете да получите според избрания в заявлението начин на получаване на резултата от услугата – на хартиен носител, в посочената от Вас служба по вписванията и/или като електронен образ на хартиения оригинал, който можете да изтеглите през портала, като изберете дейност „Моите заявления“ от потребителския Ви профил в портала.

В случай на постановен от съдията по вписванията отказ за предоставяне на услугата, отказът можете да получите само на място в службата по вписванията по издаването му.

В случай че по регистрираното заявление за издаване на удостоверение за имот за определен период е постановен статус „Анулирано“,  услугата се прекратява служебно, а внесената държавна такса за услугата не се възстановява.